dimecres, 15 de juny del 2016

Final de curs





Un any més està a punt d'acabar un altre curs. Sempre em ve al cap un poema preciós de Gerardo Diego titulat "Brindis" quan arribem a juny i els alumnes se'n van. Alguns els veuré de nou al setembre i ens tornarem a abraçar o a esquivar les mirades. Altres deixen l'institut després de molts anys, després de 4 o potser 6 anys, mitja vida per a ells!
M'encanta formar part del seu creixement i no em canso de repetir-los que aquí han viscut els anys més decisius de les seves vides; que aquí han crescut i els hem ajudat a fer-ho; que al llarg dels anys recordaran les anècdotes viscudes, sobretot els riures compartits i els primers amors. 
Els nois i noies de 2n de Batxillerat marxen i aquesta setmana els acomiadem. Brindo per vosaltres i espero haver-vos ensenyat, a més de Llengua i Literatura, el principi del camí:


BRINDIS

A mis amigos de Santander que festejaron 
mi nombramiento profesional. 

Debiera hora deciros: «Amigos, 
muchas gracias», y sentarme, pero sin ripios. 
Permitidme que os lo diga en tono lírico, 
en verso, sí, pero libre y de capricho. 
Amigos: 
dentro de unos días me veré rodeado de chicos, 
de chicos torpes y listos, 
y dóciles y ariscos, 
a muchas leguas de este Santander mío, 
en un pueblo antiguo, 
tranquilo 
y frío, 
y les hablaré de versos y de hemistiquios, 
y del Dante, y de Shakespeare, y de Moratín (hijo), 
y de pluscuamperfectos y de participios, 
y el uno bostezará y el otro me hará un guiño. 
Y otro, seguramente el más listo,
me pondrá un alias definitivo. 
Y así pasarán cursos monótonos y prolijos. 
Pero un día tendré un discípulo, 
un verdadero discípulo, 
y moldearé su alma de niño 
y le haré hacerse nuevo y distinto, 
distinto de mí y de todos: él mismo. 
Y me guardará respeto y cariño. 
Y ahora os digo: 
amigos, 
brindemos por ese niño, 
por ese predilecto discípulo, 
por que mis dedos rígidos 
acierten a moldear su espíritu, 
y mi llama lírica prenda en su corazón virgíneo, 
y por que siga su camino 
intacto y limpio, 
y por que este mi discípulo, 
que inmortalice mi nombre y mi apellido, 
… sea el hijo, 
el hijo 
de uno de vosotros, amigos.

Gerardo Diego

*

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada